Forskning

Professor Göran Petersson, Kemi- och Bioteknik, Chalmers, maj 2011
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_139730.pdf

Hämtat ur texten:

Omega-3 mot inflammationer
Omega-3 har under senare år blivit välkänt som kostfett och kosttillskott med en stor marknad. Viktiga essentiella fettsyror är EPA, C20:5, och DHA, C22:6. Långsiktigt skydd mot ateroskleros kopplas till antiinflammatoriska effekter i blodkärl.
Eikosanoider och resolviner: Från EPA bildas enzymatiskt prostaglandiner och leukotriener med kort livslängd och lokalt varierande halter. Dessutom bildas från EPA och DHA nyligen upptäckta resolviner och protektiner som mycket effektivare medverkar till utläkning av inflammationer. Resolvin E1 från EPA är ett centralt sådant ämne.
EPA med kost och kosttillskott: Fet fisk är den viktigaste kostkällan till EPA och till den på andra sätt viktiga närbesläktade DHA (C22:6, omega-3). Kapslar med EPA och DHA från fisk eller krill säljs i stor omfattning som kosttillskott. Marina mikroalger bildar EPA och DHA som sedan anrikas i näringskedjor.
Omega-3 från fröoljor: Flera olika fröoljor men speciellt linfröolja innehåller alfa-linolensyra som i viss mån kan omvandlas till EPA. Vegetariskt omega-3 från fröoljor får inte förväxlas med livsviktigt EPA och DHA. Förekommande tillsatser i livsmedel av omega-3 i form av linfröolja kan ifrågasättas.
Reaktivt omega-3: Fleromättat fett som omega-3 kan också orsaka hälsorisker genom hög reaktivitet. Lipidperoxidation medför radikalbildning och oxidativ stress. Skaderisker motverkas genom mindre vegetariskt omega-3 och genom att kombinera intag av EPA och DHA med ett starkt skydd av antioxidanter.

Omega-6 dubbelt inflammatoriskt
Kosten har stor betydelse för den inflammatoriska bakgrundsnivån i kroppen. Fleromättat fett av typ omega-6 har negativ inverkan på två helt skilda sätt.
Lipidperoxidation: Syreradikaler skadar biologiskt viktiga molekyler vilket initierar inflammatoriska svar. Fleromättat fett ökar radikalbildning och oxidativ stress genom lipidperoxidation med kedjereaktioner som förstör fleromättade fettsyror.
Inflammatoriska eikosanoider: Från fettsyran arakidonsyra bildas också flera inflammatoriska eikosanoider med 20 kolatomer. Dessa innefattar både cykliska prostaglandiner, PG, och icke-cykliska leukotriener, LT. Bildningen regleras lokalt i kroppen men kan öka med högre nivåer av arakidonsyra. De aktiva ämnena betecknas enligt ovan med bokstäver och en siffra som anger antalet dubbelbindningar.
Linolsyra från fröfetter: Mycket omega-6 i form av linolsyra finns i fröfetter som solrosolja och majsolja och motsvarande margariner som Becel. De flesta får för mycket omega-6 med kosten redan utan dessa matfetter som lämpligen prioriteras bort.
Animalisk arakidonsyra: Djur omvandlar linolsyra till arakidonsyra som är en viktig komponent i membranernas fosfolipider. Via kraftfoder tenderar nu även många animaliska livsmedel att få oönskat förhöjda halter av omega-6.”

 

Professor Göran Petersson, Kemi- och Bioteknik, Chalmers, januari 2009
http://docplayer.se/5852079-Fenoler-och-polyfenoler-som-antioxidanter.html

Comments are closed.