Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Rodnad, svullnad, smärta, stegrande temperatur eller inga ytliga symptom alls. En inflammation kan yttra sig på flera sätt. Inflammationer som verkar i det dolda tros ligga bakom många kroniska sjukdomar. Hjälp därför kroppen att motverka dessa inflammationer och få ett friskare liv.

Inflammation är kroppens reaktion på en skada eller ett angrepp av något slag, till exempel en infektion. Tecken på inflammation är rodnad, svullnad och att temperaturen stiger på grund av ökad blodtillförsel i det utsatta området. Många gånger upplever man även smärta och nedsatt funktion. Det är när kroppens egna försvar inte klarar av att hantera ett angrepp som en inflammation uppstår. De utsatta cellerna släpper ut kemiska ämnen och som svar på detta dras mer blod till området och det blir ofta svullet på grund av ansamlingen av vätska som bildas. Även immunförsvarets vita blodkroppar aktiveras och påbörjar arbetet med att skydda kroppen och reparera skadorna.

 

Kronisk inflammation och sjukdom
Även om man ofta förknippar en inflammation med något negativt är det något som hjälper kroppen att ta hand om skador, och akuta inflammationer läker ut ganska snabbt. Men i vissa fall kan inflammationen bli långdragen och man pratar istället om en kronisk inflammation.

Många sjukdomar har sitt ursprung i just en kronisk inflammation. Här saknas ofta de typiska symptomen och inflammationen verkar istället i det dolda i blodkärl, tarmar, nervceller eller andra delar av kroppen.

Orsak till sjukdom
Att gå med en inflammation för länge kan få förödande konsekvenser. Några av de sjukdomar som tros ha inflammation som grund är:

  • Artros
  • Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism
  • Allergier
  • Hudsjukdomar som psoriasis och eksem
  • Astma
  • Crohns sjukdom
  • Multipel skleros – MS
  • Ulcerös colit
  • IBS
  • Alzheimer
  • Diabetes
  •  Ateroskleros/åderförkalkning
  •  Cancer
  • Hjärt-kärlsjukdomar

 

Depression kan bero på inflammation
Exakt vad som orsakar ovanstående sjukdomar är inte helt klarlagt men man är överens om att genetiska inslag  finns och att dessa i kombination med yttre faktorer bidrar till sjukdomsbilden. Enligt nyare forskning  finns tecken på att även psykiska besvär som till exempel depressioner kan ha sin grund i inflammation.

Bakomliggande orsaker
Sett till de yttre faktorerna som påverkar  inflammation bottnar  flera i olika typer av obalanser i kroppen. Kostmässiga obalanser i form av för högt intag av till exempel raffinerade kolhydrater, omega-6-fettsyror, socker, industriellt bearbetat fett och för lågt intag av födoämnen med skyddande antioxidanter, vitaminer, mineraler och omega-3-fettsyror. Faktorer som stress, för lite sömn, dålig motion, hög oxidativ stress, rökning och övervikt spelar också in. Samtliga nämnda faktorer kan kopplas till begreppet läckande tarm som man talar mer och mer om som en stor bidragande orsak till uppkomsten av många sjukdomar idag.

Så minskar du inflammationen
Att lära sig hantera skadliga inflammationer handlar mycket om att identifiera orsakerna till de obalanser som uppkommit. Generella kosttips som kan göra skillnad är att minska intaget av enkla och raffinerade kolhydrater så som fruktos och sackaros, balansera kvoten mellan omega-3-fettsyror och omega- 6-fettsyror samt att äta rikligt av antioxidantrika grönsaker. Frukt är, även om det innehåller en del fruktsocker, ett livsmedel som kan bidra med rikliga mängder skyddande antioxidanter vilket gör att man bör inkludera en del frukt i sin in ammationsdämpande kost.

Man kan dock göra mycket mer än att bara äta korrekt för att hjälpa sin kropp att hantera inflammationer och obalanser. Att göra sig medveten om sin andning, lära sig att andas korrekt och integrera djupandningsövningar som en del av det vardagliga livet, kan göra stor skillnad. Genom andningen kan man aktivera det parasympatiska nervsystemet som i sin tur kan hjälpa till att sänka blodtrycket, minska hjärtverksamheten, sänka stressnivåerna och öka upplevelsen av välbefinnande samt öka kroppens egen läkningsförmåga. Rätt mängd träning är också något som verkar antiinflammatoriskt. Att inkludera motion och träning som en daglig rutin är därför en viktig del i kampen mot inflammationer. Olika reningsterapier som syftar till att minska belastningen och öka utrensningen så som fasta, detox, tarmsköljning och bastubad kan också ha positiv inverkan i strävan efter hämmad inflammationsprocess.

Av Yoel Grundemark

 

This entry was posted in Åderförkalkning, Allergier, Artros, Cancer, Diabetes, Eksem, Hjärtat, IBS, Immunförsvaret, Inflammationer, Obalans Omega 3/6, Omega 3, Psoriasis, Reumatism. Bookmark the permalink.

Comments are closed.