Låt Omega 3 skydda dig

Här får du en förteckning över 15 problem som omega-3 kan skydda dig mot, om du samtidigt minskar på omega-6.

1. Blodpropp i hjärtat
Efter en blodpropp i hjärtat minskar fiskoljorna markant risken för en ny hjärtinfarkt. En kapsel dagligen (cirka 1 000 mg) räcker för att halvera risken att plötsligt dö i hjärtinfarkt, eftersom det förebygger störningar i hjärtrytmen.

2. Dåligt kretslopp
Omega-3-fiskolja förtunnar blodet så att det blir svårare för det att bilda klumpar i form av blodpropp.

3. Högt blodtryck
Blodtrycket sjunker något om du äter mycket omega-3-fiskoljor eftersom de utvidgar blodkärlen.

4. Åderförkalkning
Fiskolja ger inte lägre kolesterolhalt men den motverkar åderförkalkning genom att dämpa inflammationen i förkalkningen på blodkärlens insida, som i annat fall gör att blodet bildar blodproppar.

5. Cancer
Kronisk inflammation kan få celldelningen ur balans med följden att slutresultatet blir en cancertumör. Den antiinflammatoriska effekten av fiskolja kan eventuellt minska cancerrisken.

6. Ömma leder
Fiskolja dämpar ledsmärtor och motverkar stelhet. Dosen måste vara hög och motsvara att äta fet fisk varje dag eller ta cirka 3 000 mg som tillskott dagligen. Fiskoljor är ett av de kraftigaste antiinflammatoriska ämnena i maten. Hos personer med reumatiska sjukdomar minskar fiskolja behovet av medicin som kan ge biverkningar

7. Alzheimers sjukdom
20 procent av fettämnena i hjärnan är fiskoljor som bland annat ombildas till ämnen som motverkar demens. Om du äter fisk ofta minskar du risken att drabbas av Alzheimers som är den vanligaste formen av demens. Höga doser av fiskolja kan försena utvecklingen av Alzheimers i tidiga faser.

8. Dåligt humör och depression
Fiskolja kan stabilisera humöret om det varierar mycket, till exempel vid en depression. Det finns tecken på att omega-3-fettsyror i höga doser kan minska behovet av lyckopiller mot depression.

9. Förlossningspsykos
För nyblivna mammor som inte har ätit fisk under graviditeten ökar risken för depression efter förlossningen.

10. Rynkor och åldrad hud
Kronisk inflammation gör huden äldre och ger rynkor och slapp hud. Omega-3-fiskoljor motverkar inflammation och ger generellt vackrare och slätare hud.

11. Psoriasis
Psoriasis är en inflammation i huden som omega-3-fiskoljor kan dämpa och lindra, men de kan inte bota sjukdomen. Det krävs höga doser, minst 3 000 mg dagligen.

12. Astma och allergi
Om du har astma eller allergi kan du minska risken för att ditt ofödda barn får det genom att regelbundet äta fisk under graviditeten. Ett barn till en mamma med astma eller allergi löper lägre risk att själv få sjukdomen om mamman regelbundet äter fisk under graviditeten. Ju mer fisk, desto bättre.

13. Diabetes
Diabetiker har inte bara för mycket socker i blodet utan också ett mycket högt innehåll av triglycerider (fett) som ökar risken för blodpropp och åderförkalkning. Fiskolja minskar markant blodets triglycerider.

14. Menstruationssmärtor
Menstruationssmärtor lindras om du äter fisk eller fiskoljekapslar ofta. Signalämnen bildade av omega-3-fiskoljor orsakar inte så kraftiga sammandragningar i livmodern som signalämnen bildade av omega-6-vegetabiliska oljor.

15. För tidig födsel
Om du intar fiskolja de sista två månaderna av graviditeten blir den i genomsnitt fyra dagar längre och ditt barn kommer i genomsnitt väga 100 gram mer vid födelsen.

Från I FORM nr 5, 2009 • Av Jerk W. Langer • Datum: 4.3.2014
Källa: http://iform.se/nyttig-mat/lat-omega-3-skydda-dig

This entry was posted in Åderförkalkning, ADHD, Akne, Allergier, Alzheimers, Artros, Astma, Blodtrycket, Cancer, Demens, Depression, Diabetes, Eksem, Fettsyror, Hjärnan, Hjärtat, Huden, IBS, Immunförsvaret, Inflammationer, Leder, Menstruationssmärtor, Muskler, Obalans Omega 3/6, Omega 3, Osteoporos, Psoriasis, Reumatism, Rynkor, Schizofreni, Sköldkörteln, Stress, Tarmsjukdomar, Ulcerös colit. Bookmark the permalink.

Comments are closed.