Rosacea och Omega 3

Livsmedel för att hjälpa rosacea

Rosacea är den medicinska termen för ett syndrom av okänt ursprung som främst drabbar huden i ansiktet. Vanliga rosacea symtom är rodnad, pustler och fläckar av torr, fjällande hud. Men det finns idag inget botemedel mot rosacea, vissa livsmedel tycks utlösa rosacea skov, medan andra kan lindra symtomen

Livsmedel ska undvikas

Ta bort eller minska livsmedel som orsakar vasodilatation, en ökning av blodflödet till ditt ansikte och hals, när du planerar din rosacea kost. Alkoholhaltiga drycker, varma drycker som kaffe eller kakao, stark sås, paprika, citrusfrukter, tomater och tomatjuice, ost och choklad är några av de vanligaste gärningsmännen. Men varje person olika. Du kan finna dig själv rodnad reaktion på valfritt antal livsmedel inklusive soja, vanilj, senap och avokado. Var uppmärksam på vad du äter och hålla en matdagbok för att spåra livsmedel som orsakar din rosacea förvärras.

Mat att äta

livsmedel som orsakar dina blodkärl drar ihop sig, minska mängden blodflödet till ansiktet och halsen, är till hjälp för att kontrollera rosacea symtom. För att uppnå denna effekt, prova att lägga blåbär, körsbär och björnbär till din dagliga kost. Välj även komplexa kolhydrater som bakad potatis, bönor och äpplen över enkla kolhydrater såsom socker godis. De kostfiber som komplexa kolhydrater saktar ner ditt matsmältningen och förhindrar en plötslig tillströmning av socker i blodet. Äta enkla kolhydrater leder till en snabb ökning av blodsockret och en snabb utvidgning av blodkärlen som orsakar ditt ansikte för att spola.

Ät kött med måtta och betona fisk och fågel i stället för nöt-och griskött, som innehåller fett som kan bidra till inflammation i huden. Införliva livsmedel som innehåller omega-3 fettsyror, föreningar som kan bidra till att minska rodnad och inflammation av rosacea. Omega-3 fettsyror finns i valnötter, linfrön, tofu, lax, pilgrimsmusslor, snapper, tonfisk, torsk och kidneybönor. För bästa resultat, äter minst en av dessa livsmedel varje dag: välja fisk till lunch, användning linfröolja på en sallad eller slänga en näve valnötter i din morgon-havregrynsgröt.

I allmänhet lagad mat. är bättre än råa livsmedel för rosacea drabbade, färdiglagad mat är lättare för kroppen att smälta. Ät något livsmedel eller drycker som är varmare än rumstemperatur. Om du inte kan vänta på din mat svalna, helt enkelt placera den i kylskåp eller frys i ett par minuter tills mitten av skålen är varm men inte het, vid beröring.

Källa: http://www.halsatips.com/behandling/2014/12/livsmedel-for-att-hjUlpa-rosacea.html

This entry was posted in Inflammationer, Omega 3. Bookmark the permalink.

Comments are closed.